lördag 12 mars 2011

Vad var det jag sa?

Kärnkraft nej tack! Det har jag alltid tyckt. Visst förstår jag att vi behöver el, men de flesta strör ju el omkring sig som om det vore gratis, ja rent av som att man fick betalt för det. Det måste väl gå att få till bättre och hållbarare alternativ än kärnkraftverk som börjar läcka radioaktivitet över vår jord? Självklart tycker jag synd om alla Japaner som är i riskzonen för en katastrof, det är tråkigt för alla. Men det känns inte som raketforskning att förstå att saker kan hända om stora farliga anläggningar byggs på en av jordens mest geotermiskt aktiva områden.

2 kommentarer:

  1. Hade olyckan hänt i Sverige så hade vi inte fått några utsläpp överhuvudtaget. I Sverige har vi möjligheten att tvätta gasen innan vi släpper ut den.
    Ta USA som exempel där 40000 dör i trafiken varje år och de har haft kärnkraft i 60 år. Under de 60 åren har 2.4 miljoner dött i trafikolyckor och ingen vad jag vet har dött pgr av kärnkraft.

    SvaraRadera
  2. Kasta inte sten i glashus! Hur kan någon tro att vi i Sverige klarar av att hantera kärnkraften bättre än Japan...? Vi får ju inte ens kraftverken att fungera normalt på grund av för dålig kunskap och utveckling...efter avvecklingsplanerna är det ingen som satsar på kunskap och utveckling här längre...också väldigt farligt! Och du "nisse" hur många dog på grund av Tjernobyl

    SvaraRadera