fredag 11 mars 2011

Kalvstek

Morgonens bestyr är avklarade, tvättade en maskin, diskade och började planera middagsbjudningen. Vi har bjudit in några vänner som vi inte träffat på ett tag. Som jag skrev tidigare skall det bli kalvstek med kantarellsås, egentillverkad gelé och ungsgrillade grönsaker. Jag älskar stekar! Maffiga köttstycken som efter lite förberedelse bara stoppas in i ugnen, och vips är den klar. Man kan nästan inte misslyckas med en stek. Jag brukar sällan använda termometer utan sätter in den på tid.

Jag ugnssteker i 160-180°C, och här är de ungefärliga tiderna jag går efter:

Lätt stekt – 25-30 minuter för varje 500 g + ca. 10 minuters vila innan servering.
Värmen i mitten av steken är då 55-60°C och köttet är rödrosa ti mitten och saftigt.

Mediumstekt – 30-35 minuter för varje 500 g + ca. 10 minuters vila innan servering. Värmen i mitten av steken är då 60-65°C och köttet är lite rosa i mitten och ganska saftigt.

Välstekt – 30-40 minuter för varje 500 g + ca. 10 minuters vila innan servering.
Värmen i mitten av steken är då 70-75°C och köttet är ljusbrunt i mitten och något saftigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar