lördag 19 mars 2011

killar är som en byrå, Magneas relationstips

Jag minns ett terapisamtal jag hade för något år sedan. Jag kommer inte ihåg sammanhanget, men det handlade om mäns sätt att tänka, och om deras sätt att besvara ens, ofta spontana, tankar och funderingar.

Terapeuten förklarade att män fungerar som en byrå med massor av lådor. De öppnar en låda i taget, och tar ut innehållet. I en låda kanske det är bilar, ja, då är det bilar som gäller. Inget annat. När billådan är öppen är det chanslöst att försöka prata om känslor t. ex. Då måste de först lägga ner bilgrejerna i byrån och stänga den lådan. Sedan skall ”lyssna på tjejens snack om känslor lådan” öppnas. Om dessa steg inte tas i rätt ordning kan man inte vänta sig en vettig respons på det man försöker prata om.

Även om det kanske låter lite fånigt först, så ligger det en hel del i detta. Jag tycker att jag har lättare att förstå saker och ting när jag tänker på byrålådan.

Kom ihåg detta nästa gång ni håller på att bli tokiga på karln där hemma!

Roligt om hur killar tänker på Yttermera.se


Intressant.se hittar ni massor av intressanta bloggar
Bloggar.se hittar ni en lista på de mest bloggade ämnena i Sverige

1 kommentar:

  1. Hehe jag är nog som karlar och måste också göra en sak i taget jag, annars blir det fel:)

    SvaraRadera