söndag 13 mars 2011

Kaukasisk Vingnöt

För några dagar sedan planterade jag 12 frön av Kaukasisk Vingnöt (Pterocarya fraxinifolia). Jag plockade fröerna i höstas och har låtit dem stratifiera i kylen i tre månader. När jag satt fröerna i kruka med lucker fuktig jord ställde jag dem i plastpåse ovanpå värmepannan så att de får härligt klimat och varmt om fötterna.

Idag har något tittat upp. Jag har aldrig sett hur vingnötbebisar ser ut så jag är inte helt säker på att det verkligen är den, det skulle ju också kunna vara ett ogräsfrö som smitit med. Det är bara att vänta och se. Jag har ingen bild på små vingnötter, men här kan ni se en bild på en vuxen kaukasisk vingnöt. Visst har den vackra blad och fröhängen!



Jag lovar att uppdatera så fort som plantan är stor nog att artbestämma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar