måndag 14 mars 2011

Svenskars oförmåga att vara tacksamma

Idag var det dags för ännu ett besök hos Dr. Yang. Då jag är mycket tacksam för alla de förbättringar av min hälsa jag fått med hennes hjälp tänkte jag visa min tacksamhet genom att ge henne ett paket av mina finaste ägg. Jag är tacksam för att hon tar sig tid att hjälpa mig, trots att hon tar väldigt bra betalt för det.

När jag bodde i Japan för många år sedan lärde jag mig att Japaner gärna visar sin tacksamhet gentemot t. ex. sin läkare genom att ge dem något de själv har tillgång till. En läkare jag kände fick postpaket nästan varje vecka, ibland en låda vackra och goda äpplen från någon som hade fruktträd hemma, ibland ägg och någon gång en fin köttbit från en bonde som var tacksam för doktorns hjälp. Det är inte gratis att gå till läkaren i Japan, tvärt emot, men ändå ville dessa människor visa sin uppskattning för den hjälp de hade fått av en professionell yrkesman.

I Sverige skulle få komma på tanken att ta med en påse nyupptagna potatisar till snickaren för väl utfört arbete, och än mindre till sin doktor eller läraren på barnens skola. För här i Sverige skall vi inte behöva tacka för de tjänster vi tar emot, särskilt inte om det är skattefinansierade sådana. Vi svenskar är vana att få saker gratis, eller till ett lågt pris (som vi ändå ofta klagar på) och ser det kanske därför som självklart att vi inte ens behöver tacka. Vi har ju för bövelen betalat skatt i hela vårt liv!

Jag uppmanar alla att visa lite mer tacksamhet i vardagen, tacka försäkringskassetanten för att hon svarade vänligt på de frågor jag hade, eller för en bra lektion i skolan. För det är inte självklart att yrkesmannen i fråga vet att vi uppskattar dess arbete, om vi ingenting säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar