fredag 18 mars 2011

Saker jag lärt mig under min första bloggarvecka, Lista

Nu har jag bloggat i en vecka och en dag. En prestation för mig som oftast går från 0-100 på nolltid för att sedan sakta ner farten ganska fort.

När man börjar läsa om bloggar och bloggning, samt om hur man skaffar sig läsare och marknadsför sin blogg, inser man snabbt att det är en hel djungel. Det finns så många koder att programmera, sajter att registrera sig på och olika oskrivna lagar om vad man skall och inte skall göra. Jag rekommenderar dig att läsa många olika bloggar om hur man bloggar.

Jag tänkte summera vad jag lärt mig om bloggande under dessa åtta dagar, från att knappt ha läst ett blogginlägg till att nu vara ”bloggnörd”. Vi får se hur länge det håller i sig.

1, Utseendet är viktigt
Japp, det har jag både insett själv och läst mig till. Många designar egna bloggar, eller testar sig fram med de olika mallar som finns inbyggda i bloggsajterna. Jag har valt en standardmall, därför att det var enkelt att börja med. Jag ville komma igång och skriva inlägg först, så det fanns något att läsa.

Jag har själv tittat på många andra bloggar under dessa dagar, och det tog inte lång stund innan jag märkte hur fort jag dömde ut vissa av dem bara på utseendet. Vissa var för plottriga, andra för gråa eller för fulla med fula annonser. Av det lärde jag mig att lagom är bra, lite färg, men inte för mycket. Gärna bilder, men inte bara bilder. Bara text är också olidligt.

Jag har flyttat runt olika bilder, gadgets och texter efter som. Testat hur det ser ut, och ändrat tills jag når ett bättre resultat. Tänk på att det du vill skall synas bäst skall finnas högt upp på bloggen.

2, Skriv om något intressant, eller något du brinner för
Vad är det jag bloggar om, och varför? Tja, det kanske man inte vet från början, ibland tror man att man kommer skriva om något men sedan blir det något helt annat. Så länge som det inte bidde en tummetott så kan det vara helt ok.

Jag har tittat mycket på nyheterna samt läst webbtidningar för att hitta inspirationskällor. Lägg gärna till relevant bild till blogginlägget för att skapa intresse för texten.

3, Skriv personligt
Skriv personligt om de ämnen du väljer. Berätta vad du tycker, tänker och känner för ämnet. Du vill intressera och engagera dina läsare, om du lyckas göra dem glada, nyfikna, arga eller upprörda är det en större chans att du får respons på dina inlägg. Att vara kontroversiell är bra i bloggvärlden.

Skriv personligt skrev jag, då menar jag inte för andra helt ointressanta saker, som vilken färg du målar naglarna i eller vilken tid du åker till jobbet. Sådana inlägg intresserar kanske familjen eller närmsta vännerna, men kommer inte ge dig många återkommande läsare.

4, Uppdatera ofta
Om du ofta uppdaterar bloggen med intressanta texter, bilder eller videofilmer till exempel, så kommer folk tillbaka för att se vad du hittat på tills nästa gång. Dessutom kan flitigt uppdaterade bloggar premieras av sökmotorerna så bloggen hittas lättare. Tre eller fler inlägg om dagen är att rekommendera enligt många.

Detta är kanske ett av de viktigaste punkterna för att få fler läsare till bloggen.

5, Kommentera andras bloggar, och länka gärna
Leta efter andra bloggar med liknande teman som din, eller bloggar du gillar. Kommentera inlägg om du har något att säga, okynneskommentera inte, det gör bara folk irriterade. När du kommenterar andras bloggar får du ofta nyfikna besökare från de sajterna. Länka till bloggar du gillar, och be dem länka till dig. Detta ger dig bättre synlighet och bättre pagerank.

Länka till artiklar på nyhetssajter som Aftonbladet.se, Expressen.se, SVD.se och DN.se, de snappar upp ditt blogginlägg och ger dig en tillbakalänk.

6, Pusha
Pusha.se är en sajt där medlemmar kan ”pusha” länkar de tycker är bra, roliga, läsvärda etc. Du kan posta egna länkar till intressanta blogginlägg, eller pusha andras. Om din länk blir ”pushad” av många kommer den vara synligare för besökare på sajten samt troligtvis spridas över internet.

Jag har lagt till ”Pushaknappar” under mina inlägg så att besökarna lätt skall kunna pusha för sådant de gillar.

9, Skriv bra rubriker
Försök att få till en riktig ”löpsedelsrubrik” för varje nytt inlägg. Ju bättre rubriken är desto fler kommer läsa artikeln. Passa dig för att välja en helt irrelevant rubrik bara för att få uppmärksamhet, det kan irritera.

8, Sätt etiketter och tagar på dina inlägg
Välj relevanta etiketter och tagar till dina inlägg, då vet dina läsare och sökmotorer (t. ex. Google.se) vilka ämnen du skriver om och gör bloggen överskådlig och lättare att navigera på. Om en läsare tillexempel vill läsa om det som är ”personligt” så kan denne klicka på denna etikett. Då kommer alla inlägg du gjort under detta ämne.

9, Registrera din blogg på bloggportaler
Det finns hur många bloggportaler som helst, och ju fler du registrerar dig på desto bättre. Här är några exempel på sidor du bör regga dig på:


Personligt



Blogg listad på Bloggtoppen.se




Blogglista.se

bloggtopplista

Blogg Topplista

10, Pinga när du postat nytt inlägg
Att pinga innebär att du skickar ett meddelande till en sajt om att du uppdaterat din blogg. När du gör det syns du bättre, och t. ex. nyhetssajterna uppfattar om du länkat till dem och lägger till dig i sin ”bloggat om detta” kategori.

Här är fyra pingtjänster som du bör använda.
Nybloggat.se
Nyligen.se
Twingly.com
Bloggportalen.se


Betty bloggar om populära inlägg
Anders Palms bästa tips

Intressant.se hittar ni massor av intressanta bloggar
Bloggar.se hittar ni en lista på de mest bloggade ämnena i Sverige

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar